Somborske vesti

Prikazan film "Čujte, Srbi - Arčibald Rajs"

Povodom 90 godina od smrti Arčibalda Rajsa u utorak, 23. aprila, u amfiteatru Pedagoškog fakulteta u Somboru održana je projekcija dokumentarno-igranog filma "Čujte, Srbi - Arčibald Rajs". Film predstavlja svedočanstvo o životu švajcarskog profesora univerziteta i publiciste, koji je bio veliki prijatelj srpskog naroda u najtežim vremenima ratnih iskušenja od 1914. do 1918. godine. Nakon projekcije usledio je razgovor sa rediteljem filma Goranom Vukčevićem.
Dekan prof. dr Željko Vučković pozdravio je prisutne sa rečima da misija somborskog Pedagoškog fakulteta nije samo misija u oblasti obrazovanja i nauke, već da on ima širu kulturološku, duhovnu, istorijsku i društvenu misiju. Iz tog razloga, dekan je izrazio veliko zadovoljstvo što će film o Arčibaldu Rajsu biti prikazan na našem fakultetu.

Analizirajući film nakon njegovog prikazivanja, prof. dr Saša Marković je rekao da on govori o čoveku koji je pokušao da se snađe u specifičnim ratnim okolnostima, i koji je pokušao da ostane dosledni humanista. Takođe, istakao je činjenicu da je zasluga Rajsa bila ta, što je preneo sliku svetu o onome šta se zaista dešavalo na bojnom polju. Rajs je ukazao na totalitarni rat koji je Austrougarska vodila protiv Srbije, i u tom kontekstu je njegovo delo nezamenjivo, naglasio je profesor Marković. On je rekao da su objavljeni njegovi izveštaji sa fronta u publikaciji pod naslovom „Ratni izveštaji iz Srbije i sa Solunskog fronta : neobjavljeni tekstovi na srpskom jeziku“. Knjiga „Čujte Srbi! : čuvajte se sebe“ je važna zaostavština koju je Rajs ostavio srpskom narodu, a u kojoj pokušava da skrene pažnju na dobre karakteristike, ali i na slabosti srpskog identiteta. Poruke Arčibalda Rajsa iznete u ovoj knjizi su aktuelne u bilo kom vremenu srpske istorije, zaključio je profesor Marković.

Reditelj Goran Vukčević je izneo zanimljivosti vezane za snimanje ovog dokumentarno-igranog filma, istaknuvši da je po njegovom mišljenju ključno za autora da ga vodi emocija. Vukčević je rekao da je Arčibald Rajs najveći dokazani prijatelj u istoriji srpskog naroda, s obzirom da je pisao o slavi srpske vojske i o zločinima nad srpskim civilima. Takođe, istakao je činjenicu da je Rajs bio pionir savremene forenzike, i da je značajan njegov doprinos u radu na biometrijskoj fotografiji. Arčibald Rajs je na frontu napravio preko 10000 fotografija, koje su zaplenili Nemci nakon bombardovanja Beograda 1941. godine, kao i njegovu ličnu arhivu. Zbog razočaranja koje je doživeo zbog istraživanja korupcije posle rata, napisao je knjigu „Čujte Srbi! : čuvajte se sebe“, delo koje uvek iznova treba čitati, rekao je u zaključku Vučkević.

Još vesti iz kategorije...

Top